Dr. Aschenbrenner Zsuzsanna

csecsemő- és gyermekorvos, szülő-csecsemő/kisgyermek konzulens, pár- és családterapeuta jelölt - A harmonikusan fejlődő babákért

Mennyi a csecsemők és a gyerekek folyadékszükséglete?


Többen is kérdezték/kérdeztétek az elmúlt napokban, hogy mennyit volna jó innia egy kisebb vagy nagyobb gyereknek úgy általában és mennyit, ha például lázas, beteg.

Van egy jól használható képlet, amelynek segítségével hozzávetőlegesen meghatározható, hogy mennyi a napi alap folyadékszükséglete egy kisgyereknek. Ezt nem az életkor, hanem a testsúly ismeretében tudjuk kiszámolni, ezt ti is megtehetitek otthon.

Csecsemőkorban relatíve nagyobb a babák testsúlykilogrammra vonatkoztatott folyadékigénye, mint később. Hat hónapos korig 150ml/kg szükséglettel kalkulálhatunk, vagyis egy öt kilós csecsemőnél ez nagyjából napi 750 ml-t jelent.

Féléves kor után is a kisbaba testsúlyából indulunk ki, a 7-9 hónapos csecsemő folyadékszükséglete 125-124 ml/tskg/nap, a 10-11 hónapos csecsemőké 110-125 ml/tskg/nap. De nem is kell ennyire túlbonyolítani, a második félévben 110-120 ml/kg/nap mennyiség megfelelő lehet. Például egy nyolc kilós babánál ez napi 880-960 ml napi folyadékot jelent.

Tíz és húsz kilogramm közötti gyermeknél az első tíz kilóra 100 ml folyadékot számolunk, ez ugye 1000 ml. Majd minden tíz kiló feletti kilóra 50 ml folyadékot számolhatunk. Tehát például egy tizennégy kilós kisgyereknél ez egyszer 1000 ml az első tíz kilóra és további 4×50, vagyis 200 ml folyadék a fennmaradó négyre. Vagyis a napi igénye nagyjából 1200 ml folyadék.

Húsz kiló feletti gyerekeknél pedig minden húsz kiló feletti kilogrammra 20 ml folyadékot kalkulálunk. Tehát egy huszonhárom kilós gyerek esetében ez 1500+3×20, vagyis 1560 ml.

Aktív testmozgás, nagy meleg, betegség, láz esetén ez a szükséglet természetesen magasabb lesz. Láz esetén például a számított napi mennyiség akár 10-20 százalékkal is több lehet.

Lehetnek egyéni eltérések, de nagyjából a fenti mennyiségekből érdemes kiindulni, és lehetőség szerint ezeket becélozni.

Fontos tudni, hogy ebbe a folyadék mennyiségbe a megivott folyadékok mellett az ételek víztartalmát (pl. leves, turmix, joghurt, magas víztartalmú gyümölcsök) is bele kell kalkulálni.

(Fotó: Pixabay)

 

dr. Aschenbrenner Zsuzsanna

dr. Aschenbrenner Zsuzsanna

Comments are closed.